Ny film, nya andetag.

Satt just och titta på The prestige med Christian Bale och Hugh Jackman som huvudroller, och så Scarlett Johansson och Michael Caine som biroller, och kände att jag behövde skriva om den.
Grym film i alla fall, visst var den bökig då och då, men grym va den, man listade ut allt tillslut. Gud vad Cristopher Nolan kan göra bra filmer ha ha.
Snyggt var det av författaren att ta med uppfinnar/ingnjören Nikola Teslan, men ännu bättre är ju vem som spelade honom,
-David Bowie-
Good god, trodde han verkligen skulle göra bort sig, men han va suverän, inte största rollen precis, but hey! It doesn't matter.
Jävlar, vill läsa den här boken, se om filmens rivalitet håller samma klass som i boken eller vice versa, då jag tycker Hugh Jackman och Chrstian Bale var som gjorda för den här rollen, dom passade verkligen. För jag skulle typ inte kunna tänka mej t.ex Elijah Wood som Borden.



Eller njaa jag kanske överdrev med filmen lite faktiskt, hade den där känslan man får efter bra filmer, GRYM var den inte men jätte bra?
Men det var ju alla de kluriga fällorna Mr. Nolan satte fram som fick en och få gåshud, man blev nästan mållös.

Ja, men vad handlar filmen om? Den e som sagt baserad på boken The Prestige av Christopherpriest. Två illusionister, Robert Angier (Jackman) och Alfred Borden (Bale) i slutet av 1800-talet då den kände Chung Ling Soo var vid liv.
Dessa två börjar som kollegor, inte särskild kända, till att vara en av storbrittaniens största, fast som fiender.
De båda börjar sina karriärer med att vara utvalda volontärer ur publiken i varje föreställning.
Och som Michael Caine berättar i början av filmen, ett trolleritrick är som uppdelat i tre akter.
Först att visa något vanligt, som en...fågel. Sedan att få den att försvinna. 123! poff! Wow! Men det är inte allt, den tredje akten "The Prestige" som den också heter, är att trolla fram tinget igen!
Samma sak händer under föreställning jag skrev om innan. Tre akter.
En assistent, med knutna händer och ben, som i själva verket knyts av Borden och Angier. Men för en av dessa män är det ingen vanlig kvinna, Borden,  det är hans fru.
Hon höjs upp, över en vattentank, fylld med vatten. PLASK! Tanken stängs, och ett draperi "isolerar" henne från publiken och hon har en minut på sig att klara sig innan Cutter(Caine), deras "manager" (kommer inte ihåg vad han var, injéniure?) kommer och andvänder sin yxa.
Något fruktansvärt går fel, en minut ha gått och inget händer, publiken viskar, plötsligt dyker Cutter upp med en yxa och slår tanken sönder, om och om igen.
"Vilken knut knöt du på henne Borden?" Frågade Angier honom under fruns begravning.
"Jag vet inte" svarar han.
Må rivaliteten börja. De båda går skilda vägar.
Borden som ser trolleri som ett liv och är bättre, och så Angier som ser det som ett yrke, men en bättre lyckad "host" för publiken.
De båda har det den andra inte har.
Filmens (enligt min mening) början är då Borden utför "The transported man". Vilket får Angier att skicka sin assisten Olivia (Johansson) till Borden för att ta reda på hans hemlighet.

Men filmen var enligt mej inte den bästa jag sett. Den saknade vissa saker.
Av mej får den 7/10.
Men titta på den, den är bra..







Tja ingen särskild lyckad recension, min första nerskrivna. what ever jag lär mej genom tiden :) 

Kommentarer
Postat av: adina

jag har sett den filmen, gillade den starkt!

2009-07-18 @ 21:49:49
URL: http://lillsmuurfen.blogg.se/
Postat av: JOANNA

kul att du vill vara med i veckans blogg by Joanna!



de tio utvalda bloggarna visas imorgon runt klockan12.00!



sovgott! PUSS JOANNA

2009-07-19 @ 03:27:07
URL: http://byjoanna.blogg.se/
Postat av: JOANNA

det gör inget!;P

2009-07-19 @ 09:58:22
URL: http://byjoanna.blogg.se/
Postat av: -Milly-

Åh vilken fin blogg du har! ♥

Ska vi följa varandra via bloglovin'?



(kika gärna in och ställ en fråga eller två i min frågestund)



Kram ♥

2009-07-19 @ 10:24:19
URL: http://memilly.se
Postat av: adina

ja, precis :) finns bättre filmer!

2009-07-19 @ 13:10:05
URL: http://lillsmuurfen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0